سازمان داکتران بدون مرز (MSF) با ابراز نگرانی از افزایش موارد سوءتغذیه در میان کودکان در جنوب افغانستان، هشدار داده است که این وضعیت خطر ابتلا به بیماری سل (توبرکلوز) را در میان کودکان افزایش داده و بسیاری از آنان به درمان فوری نیاز دارند.
این سازمان در گزارشی اعلام کرده است که سوءتغذیه یکی از عوامل اصلی خطر برای ابتلا به سل و پیشرفت آن به سل فعال، بهویژه در میان کودکان، به شمار میرود. همچنین، ابتلا به سل فعال با ایجاد کاهش وزن و افزایش نیاز بدن به انرژی، سوءتغذیه را تشدید میکند.
داکتران بدون مرز در بخشی از این گزارش، روایت مادری به نام نوریا را بازگو کرده است که دختر هشتماههاش پس از سه ماه تب و سرفه مداوم، در مرکز درمان بستری سوءتغذیه این سازمان در قندهار پذیرش شد. به گفته او، پس از انجام معاینات و عکسبرداری، پزشکان تشخیص دادند که کودکش به بیماری سل مبتلا است.
این سازمان میگوید افغانستان همچنان با شیوع گسترده بیماری سل و سوءتغذیه کودکان روبهرو است، اما تشخیص سل در کودکان مبتلا به سوءتغذیه دشوار بوده و آگاهی عمومی درباره ارتباط این دو بیماری نیز محدود است. به گفته داکتران بدون مرز، همین موضوع سبب میشود بسیاری از خانوادهها با تأخیر برای دریافت خدمات درمانی مراجعه کنند.
داکتران بدون مرز تأکید کرده است که در ولایت قندهار یک مرکز ۴۵ بستر در بخش درمان سوءتغذیه و یک مرکز درمان سرپایی برای کودکان زیر پنج سال را تحت پوشش دارد، از خانوادهها خواسته است در صورت مشاهده علائم سوءتغذیه یا سرفه و تب طولانیمدت در کودکان، هرچه زودتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.
Views: 3