بربنیاد گزارشها، لبنان و اسرائیل پس از چند روز گفتوگو با میانجیگری امریکا، چارچوب توافقی را برای پایان دادن به جنگ میان اسرائیل و حزبالله امضاء کردهاند.
به گزارش الجزیره، این توافق روز گذشته (جمعه) در واشنگتن به امضاء رسید و از سوی مقامهای امریکایی «نخستین گام» در مسیر دستیابی به صلحی پایدار توصیف شدهاست.
مارکو روبیو، وزیر امور خارجۀ امریکا در هنگام امضای این توافق گفتهاست: «کار زیادی در پیش است؛ امروز اولین قدم است، اولین قدم گاهی سختترین قدم است.»
طبق این گزارش، موصوف تصریح کرده که این توافق چارچوبی را برای «خلع سلاح» حزبالله و خروج نیروهای اسرائیلی از لبنان فراهم میکند.
روبیو افزودهاست: «همچنین یک گروه هماهنگی نظامی سهجانبه برای لبنان ایجاد میکند… که به دو طرف اجازه میدهد این چارچوب را اجرا کنند.»
در همین حال، نواف سلام، نخستوزیر لبنان نیز در رسانههای اجتماعی نوشته که این توافق به هدف دستیابی به خروج اسرائیل از تمام سرزمینهای لبنان انجام میشود.
به گفتۀ او، این توافق اساساً ادامۀ توافقات گذشته و قطعنامههای سازمان ملل است که تصریح میکند ارتش لبنان بر تمام بخشهای لبنان اقتدار دارد.
با این حال به گزارش بیبیسی، در این توافق ۱۴ بندی، لبنان و اسرائیل بر حق شان برای «زندهگی در صلح» تاکید کرده و از تمایل متقابل خود برای زندگی در امنیت، بهعنوان دو کشور مستقل همسایه، سخن گفتهاند.
دو طرف همچنین متعهد شدهاند که اقدامات خصمانه علیه یکدیگر را در نهادهای سیاسی و حقوقی بینالمللی متوقف کنند و برای آزادی بازداشتشدهگان و بازگرداندن پیکرهای باقیمانده تلاش کنند.
قابل ذکر است که حزبالله یکی از طرفهای این توافق نیست و تاکنون در مورد این توافق نیز چیزی نگفتهاست.
Views: 1