نخستین دور گفت‌وگوها میان امریکا و ایران در سوئیس پایان یافته، اما مذاکرات تخنیکی دو طرف تا پایان هفتۀ جاری ادامه می‌یابد؛ همزمان، دو طرف در حالی از توافق روی برخی مسایل سخن می‌گویند که مقام‌های تهران و واشنگتن تهدیدهای تازه‌ای را علیه یکدیگر مطرح کرده‌اند.

رویترز بر اساس اعلامیه مشترک قطر و پاکستان – که نقش میانجی را در این مذاکرات برعهده دارند – گزارش داده است که نخستین دور گفت‌وگوها میان امریکا و ایران در سوئیس پایان یافته است اما گفت‌وگوهای تخنیکی تا پایان هفته جاری در اقامتگاه کوهستانی «بورگن‌اشتوک» ادامه خواهد یافت.

همچنان منبع می‌افزاید که دو طرف بر سر یک نقشه راه برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز آینده به تفاهم رسیده‌اند.

در گزارش آمده است که دو کشور همچنین روی ایجاد یک سازوکار برای پایان دادن به درگیری‌ها در لبنان و تأمین عبور امن کشتی‌های تجارتی از تنگه هرمز توافق کرده‌اند.

سید عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، در پیامی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که تهران در جریان این گفت‌وگوها به معافیت‌هایی برای صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدودشده و آغاز یک برنامه بازسازی و توسعه برای ایران دست یافته است.

همزمان با انجام این مذاکرات در سوئیس، مقام‌های ایالات متحده و ایران تهدیدهای را علیه یکدیگر مطرح کرده‌اند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا در تروث سوشال نوشته‌است: «ایران باید فوراً جلوی نیروهای نیابتی خود در لبنان را که پول زیادی خرج شان شده‌است بگیرد تا دردسر ایجاد نکنند. ایران اگر این کار را نکند، دوباره به آنها ضربه سختی خواهیم زد، درست مثل هفته گذشته، فقط شدیدتر.»

پس از این اظهارات ترمپ، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی و رییس هیئت مذاکره‌کننده ایران نیز در ایکس نوشته‌است: «با خودشان فکر نمی‌کنند که اگر تهدیدهای شان نتیجه‌ای داشت، به استیصال امروز نمی‌رسیدند؟ ما تهدیدهای امریکایی‌ها را به جایی حساب نمی‌کنیم. بهتر است مراقب اظهارنظرهای خود باشند، نیروهای مسلح ما آماده‌اند تا به نحوی دیگر پاسخ شان را بدهند. هر چه حرف بزنند، این ماییم که عمل می‌کنیم.»

Views: 12