بیش از ۵۰ درصد آبدات تاریخی در غزنی در معرض خطر جدی تخریب قرار دارد

واحد الله جمعه زاده
می 29, 2023

شماری از فرهنگیان در غزنی می‌گویند، صدها ابدۀ تاریخی در این ولایت وجود دارد و آبداتی که تاهنوز نزد وزارت اطلاعات و فرهنگ ثبت و راجستر نشده، در معرض خطر جدی تخریب قرار دارد.

به گفتۀ آنان، آبدات تاریخی که از مرحلۀ ثبت و راجستر بازمانده، یا قسما تخریب گردیده، یا به گونۀ کامل تخریب شده و یا هم با خطر جدی تخریب مواجه‌است، باید اقدامات جدی برای استحکام و بازسازی آن روی دست گرفته شود.

آغامحمد خوشه‌زاده یکی از نویسنده‌گان گفت، بیش از دو صد ابدۀ تاریخی در غزنی وجود دارد، اما تنها حدود ۵۰ آبدۀ آن از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ ثبت و راجستر شده‌است.

او می‌افزاید: «به هر سوی غزنی که می‌‌نگرید تاریخ پرافتخار و نشانه‌های فرهنگی مردم در آن مشاهده می‌شود، اما این آثار در حال از بین رفتن است که حکومت مرکزی باید برای جلوگیری از تخریب آن تلاش کند

ضیا‌ء روان یکی دیگر از فرهنگیان و نویسنده‌گان غزنی می گوید، ساحات و آبدات تاریخی که از مرحلۀ ثبت و راجستر بازمانده، اگر با وزارت اطلاعات و فرهنگ ثبت شود، در این صورت توجه به آن بیشتر خواهد شد.

موصوف افزود، مسؤولین وزارت اطلاعات و فرهنگ به نگهداری میراث‌های فرهنگی ملموس و غیرملموس توجۀ جدی داشته باشد تا از آثار فرهنگی که نشان دهندۀ هویت تاریخی، فرهنگی و ملی یک ملت است، حفاظت صورت گیرد.

آن‌ها در کنار حکومت از نهادهای فرهنگی بین‌المللی به‌ویژه سازمان یونسکو می‌خواهد که در زمینۀ بازسازی أبدات فرهنگی با حکومت افغان همکاری کنند.

از سویی‌هم، ملا حمیدالله نثار رئیس اطلاعات و فرهنگ غزنی گفت، وزیر اطلاعات و فرهنگ و معینان فرهنگی در دو سفر جداگانه به این ولایت با آن‌ها وعده سپردند که تلاش می‌کنند تا ساختمان‌ها و قلعه‌های تاریخی که در مطابقت با قانون حفظ میراث‌های تاریخی باشد، در فهرست آبدات تاریخی ثبت و شامل خواهد کرد.

بر اساس معلومات، علاوه بر مرکز در شماری از ولسوالی‌های غزنی که قلعه‌های تاریخی مانند قلعۀ ازادخان افغان، قلعۀ حبیب‌الله خان در خواجه عمری، قلعۀ عشرت، قلعۀ برگیت، قلعۀ محمودخان در آب‌بند، قلعۀ نایب سالار در مقر، قلعۀ نای در قره‌باغ، قلعۀ ولسوالی جغتو و سایر قلعه‌هایی است که باید شامل میراث‌های تاریخی شود.

این در حالی است که غزنی یکی از ولایات تاریخی کشور است؛ بیش از ۲۰۰ ابدۀ تاریخی دارد، در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان مرکز یا پایتخت تمدن جهان اسلام شناخته شد و در آن زمان شماری ابدات تاریخی و زیارتگاه‌های آن بازسازی شد که آن‌هم  با گذشت زمان یک بار دیگر با خطر تخریب مواجه شده‌است.

Views: 9

dulce report hentai hentaidl.net hentai moonlight lady
بوس ممثلين mainasiantube.com افلام سكس اعتصاب
xvedios india porn-storage.com indian aunty mms scandal
نيك تخان onyxarabians.com افلام سكس اغتصاب حقيقى
ranjeeta actress indianassfuck.com shemalexnxx
www.hollywood actress sex fuckable.mobi sunny leone first sex
gujrat sexy video tubozavr.com ultradonkey
buluflim 3porn.info xxx exotic videos
بزاز فنانات مصريات fatsporn.org نيك عربي
xnxx vdieo 2beeg.me mms sex site
saamy tamil movie nimila.net indian model fucked
افلام مصريه سكس arabicpornmovies.com قصص بنات نيك
telugu sex .com redwap.me sex video school
hindi sexi chudai orgypornvids.com indiyn sex vidio
tamilnudevideos fuckmomtube.net 7starhd.mobi