اسناد سفر برای مهاجرین در کانادا

عصمت تره‌‌کی
جولای 19, 2023

معرفی موضوع:

هر چند سفر حق مشروع هر انسان است، اما زمانی که شما در کانادا درخواست پناه‌جویی می‌دهید، حق سفر را برای مدتی از دست خواهید داد. بر اساس شرایط برنامۀ درخواست پناه‌جویی شما تا زمانی حق بیرون شدن از کانادا را ندارید که ادارۀ مربوطه در مورد کیس پناهنده‌گی تان تصمیم نگیرد. روند پناه‌جویی مراحل زیاد دارد، اما در نخست برای شما حالت  «Refugee Claimant» نسبت داده می‌شود؛ سپس به ترتیب برای تان حالت‌های «Conventional Refugee» یا (Protected Person)، (Confirmation of PR)، (Permanent Resident) و حالت (Citizen) به شما نسبت داده می‌شود. در مرحلۀ نخست ممکن دولت کانادا بدون حالت‌های نهایت اضطراری برای شما اجازۀ بیرون رفت از کانادا را ندهد، اما در مراحل بعد دولت کانادا برای شما اسناد موقت سفر می‌هد و این اسناد در هر گوشۀ از دنیا مورد اعتبار می‌باشد. پس در اینجا در بارۀ چگونه‌گی، شرایط و بدست آوردن اسناد واضاحت خواهیم داد.

اسناد سفر (Travel Documents) چه است؟

زمانی که شما در کانادا در حالت‌های « Conventional Refugee»، « Protected Person» یا در حالت «Confirmation of Permanent Resident » قرار داشته باشید، در این جریان شما می‌توانید از ادارۀ «Passport Canada » در کانادا اسناد سفر (RTD)  را بدست بیاورید.  بر بنیاد این اسنا شما می‌توانید به هر کشور جهان از کانادا سفر کنید و این اسناد در هر کشور جهان مورد اعتبار است؛ اما بر اساس این اسناد به کشورهایکه شما تابعیت آنرا دارید و یا در آن کشور تحت تعقیب هستید سفر کرده نمی‌توانید. این اسناد تا زمان مشخص اعتبار دارد، پس زمانی که بر اساس این اسناد به خارج از کانادا سفر می‌کنید، پیش از اینکه مدت اسنادتان تمام شود، باید دوباره به کانادا برگشت کنید.

برای بدست آوردن این اسناد شما باید درخواست خود را آنلاین خانه‌پری کنید. هر چند برخی اسناد دیگر همراه با درخواست ضروری است که بعداً آنرا به تفصیل تشریح خواهیم کرد، اما اسناد ذیل در مرحلۀ خانه‌پری درخواست شرط اساسی می‌باشد.

۱-  شما باید یک نامه را از «Immigration and Refugee Board» کانادا دریافت کنید و این نامه را باید با ثبت‌نام آنلاین خود ضمیمه کنید.

شما باید سند (Confirmation of Permanent resident) CoPR با درخواست خود ضمیمه کنید. این سندی است که شما واجد شرایط دریافت کارت اقامت دائمی می‌کند.

۱- اگر CoPR سند ندارید، پس باید سند (Verification of Status) Vo با درخواست آنلاین خود ضمیمه کنید. بر اساس این سند، حالت « Conventional Refuge» ییا (Protected Person) داده می‌شود.

این‌گونه اسناد RTD (Refugee Travel Documents) نامیده می‌شود. در این باره باید چند نکته در نظر گرفته شود: زمانی که بر اساس این اسناد شما به بیرون به کانادا سفر می‌کنید، شما باید در زمان برگشت اسناد RTD و اسنادی که برای شما در آن حالت Refugee یا Protected person نسبت داده شده‌است را با خود داشته باشید. قبل از اینکه اسناد مدت سفر تان به پایان برسد، باید به کانادا برگردید. همچنان اگر اسناد سفرتان در خارج از کانادا مفقود شود، در این حالت کارمند ادارۀ مربوطه در مورد چگونه‌گی واقعه پرسان خواهد کرد و در صورت رضایت، اجازۀ نامۀ موقت برگشت به کانادا برای‌تان داده خواهد شد.

انواع اسناد سفر:

کسانی که تابعیت کانادا داشته باشند، آنان می‌توانند برای سفر پاسپورت و یا اسناد فوری سفر بدست بیاورند؛ اما افرادی که تاکنون تابعیت کانادا را ندارند – که این مقالۀ ما نیز برای این افراد است – سپس آنان نیز در موقع سفر دو نوع اسناد از دولت کانادا بدست آورده می‌توانند:

اسناد Refugee Travel Document: این اسناد افرای بدست آورده می‌توانند که تا هنوز تابعیت کانادا را ندارند و کارت سکونت دایمی (PR Card) در کانادا را ندارند. آنان می‌توانند برای انجام سفر به خارج از کانادا این اسناد را بدست بیاورند؛ اما برای دریافت چنین اسناد باید در یکی از حالت‌های «Protected Person» یا ((Conventional Refugee قرار داشته باشید. در بارۀ مدت اعتبار این اسناد ادارۀ مربوطه تصمیم گرفته و آن را مشخص می‌کند.

سند Certificate of Identity: این اسناد برای افرادی است که تابعیت کاناد را نداشته باشند، اما کارت سکونت دایمی (PR Card) را داشته باشند. این سند مختص برای افرادی است که تابعیت هیچ کشوری را نداشته باشند و یا اگر تابعیت کدام کشور را داشته باشند، بر اساس یک دلیل معتبر نمی‌تواند پاسپورت کشور خود را بدست بیاورد.

اگر این اسناد با خود داشته باشید، به کدام کشورها نمی‌توانید سفر کنید؟

همانگونه که یادآوری کردیم، این اسناد سفر در هر کشور جهان قابل اعتبار است؛ اما باز هم علاوه با داشتن اسناد RTD به شماری از کشورها اجازۀ سفر را ندارید. در این مورد دو نوع کشورهای ذیل می‌آید.

‍۱- کشوری که شما تابعیت آنرا دارید؛ زیرا شمار زمانی می‌توانید درخواست پناه‌جویی را در کانادا بدهید که شما در کشور خود یا تهدید قتل و شکنجه شدن مواجه باشید. پس به همین دلیل شما اجازه ندارید که به واسطه این اسناد سفر به کشور متبوع خود سفر کنید.

۲- به کشورهای اجازۀ سفر را ندارید که در آن با تهدید مواجه و یا تحت تعقیب قرار دارید. زمانی شما در نخستین روز در کانادا درخواست پناه‌چویی ارایه می‌کنید، از شما این نیز پرسیده می‌شود که آیا بدن کشور متبوع خو در سایر کشورها هم در برابر شما تهدیدی وجود دارد؟ اگر شما در پاسخ به این پرسش نام‌های کشورهای دیگر را نام برده باشید، شمار به تمامی این کشورها نمی‌توایند سفر کنید.

بر اساس این اسناد می‌توانید به کدام کشورها سفر کنید؟

بدون کشورهای یادشده، اسناد RTD در هر گوشه‌یی از جهان اعتبار دارد. شما می‌توانید بر اساس این اسناد به هر کشور جهان سفر کنید؛ اما این مسؤولیت شما است تا با قونسلگری کشور مربوطه در تماس شوید و پروسۀ دریافت ویزه را تعقیب و تکمیل کنید؛ زیرا به کشورهایی که اتباع کانادایی بدون اسناد به آن سفر کرده می‌توانند، در صورت داشتن اسناد RTD برای شما بدون ویزه اجازۀ داخل شدن داده نخواهد شد. پس لازم است پس از گرفتن مدارک RTD ویزای کشور مورد نظر خود را دریافت کرده و سپس سفر کنید.

کدام افراد برابر با شرایط این اسناد می‌باشند؟

زمانی که شما درخواست پناه‌جویی در کانادا ثبت کنید، پس این پروسه مراحل مختلف دارد و در هر مرحله یک حالت جداگانه (Status) به شما نسبت داده خواهد شد. این را به ترتیب تشریح می‌کنیم و همچنان این که در کدام حالت شما اجازۀ دریافت «Refugee Travel Document» دارید و در کدام شرایط این اجازه را ندارید.

  • (Refugee Claimant): زمانی که شما برای نخستین بار درخواست پناه‌هنده‌گی می‌دهید، دولت کانادا شما را به عنوان درخواست‌کنندۀ پناه‌جویی خواهد شناخت. در این حال دوسیۀ شما به هدف تصمیم‌گیری به ادارۀ (IRB) فرستاده خواهد شد. شما مکلف هستید تا زمانی تصمیم‌گیری منتظر باشید و در این مدت زنان شما اجازۀ دریافت اسناد سفر به بیرون از کانادا نخواهید داشت.
  • (Verification of Status) VoS : زمانی که در بارۀ شما تصمیم گرفته شود، پس از این تصمیم دولت کانادا شمار را به عنوان «Protected Person » و یا هم (Conventional Refugee) شناخت. در این جریان شما سند «VoS» دارید، اما تاهنوز هم کارت سکونت دایمی را بدست نیاورده‌اید. در این زمان شما می‌توانید از ادارۀ پاسپورت کانادا اسناد سفر دریافت کنید و بر اساس آن به بیرون از کانادا سفر نمایید.
  • (Confirmation of permanent Residence) CoPR: پس از بدست آوردن این سند شما چانس دریافت کارت سکونت اصلی را بدست می‌آورید؛ اما اینکه شما برای اخد این کارت ثبتنام می‌کنید و تا آنرا دریافت می‌کنید، هنوز هم ماه‌ها زمان می‌گیرد. اگر شما در این مدت بخواهید به بیرون از کانادا سفر کنید، برای انجام سفر می‌توانید اسناد «RTD» را بدست بیاورید.
  • Permanent Resident: زمانی که شما کارت اسکان شدن دایمی کانادا را بدست بیاورید پس از این شما نمی‌توانید برای انجام سفر اسناد «RTD» دریافت کنید؛ زیرا شما کارت PR Card کانادا را دارید و بر اساس این کارت می‌توانید سفر کنید. اما طوری که به جای پاسپورت اسناد RTD کار می‌دهد، این کار به جای پاسپورت کار نمی‌دهد. پس در این زمان شمار برای سفر به «Certificate of Identity» نیاز خواهید داشت. این نوع اسناد سفر به افرادی از سوی ادارۀ پاسپورت داده می‌شود که کارت سکونت دایمی این کشور را داشته باشند.
  • تابعیت (Citizenship): زمانیکه شما پس از دریافت کارت اقامت دایمی، مدت زمان تعیین شده را در کانادا سپری کنید و شرایط دیگر را پوره کنید، پس برایتان تابعیت کانادا داده می‌شود. در این حال شما می‌توانید پاسپورت کانادا را به دست اورید و بدون کدام محدودیت سفر بکنید.

 

این سفر‌ها در کدام حالت می‌تواند خطرآفرین باشد؟

قسمی که دولت کانادا درخواست پناهنده‌گی کسانی را که در کشور خود با خطر قتل، شکنجه و تعقیب مواجه باشند و دولت متبوع برای نگهداری آنها اقدام نکند را قبول می‌کند؛ به همین اساس کسانی که از حالت‌های Conventional Refugee و یا هم Protected Person یکی را داشته باشند، پس در صورت سفر در شرایط ذیل ممکن در کانادا خطر را متوجه حالت خود بسازد:

الف) اگر به کشور متبوع خود سفر کند.

ب) زمانی که از دولت متبوع خود درخواست تمدید پاسپورت قبلی خود را داشته باشد.

ج) زمانی که برای دریافت پاسپورت جدید به دولت متبوع خود درخواست بدهد.

در این سه مورد دولت کانادا صلاحیت دوباره گرفتن حالت اقامت دایمی مهاجر را دارد؛ زیرا از این کار طوری برداشت می‌شود که شما از دولت متبوع خود درخواست حمایت می‌کنید.

چگونه اسناد سفر را به دست بیاوریم؟

پروسۀ دریافت اسناد سفر در موارد ذیل تشریح شده‌است.

۱- برای دریافت اسناد سفر سه نوع فورم موجود است:

  • PPTC 190 Application: این فورم برای کسانی است که سن شان از ۱۶ سال بیشتر باشد.
  • PPTC 192 Application: این فورم برای اطفال زیر سن ۱۶ سال است.
  • PPTC 203 Declaration: این فورم برای کسانی است که اسناد سفر قبلی خود را گم کرده‌ باشند.

نخست از همه شما باید یکی از این درخواستی را خانه‌پری کنید و بعد از آن مراحل دیگر پروسه را تعقیب کنید.

۱- تمام اسناد مورد نیاز خود را با این درخواستی ضمیمه کنید. معمولا اسناد ضروری و حمایوی شامل موارد ذیل می‌شود:

  • کاپی اسناد را ضمیمه کنید که حالت مهاجرت(Immigration Status) تان را تایید کند.
  • سندی را ضمیمه کنید که در معرفی شما کمک کند. می‌تواند یکی از اسناد ذیل باشد:
  • سند اصلی را ضمیمه کنید؛ و یا هم
  • کاپی یک سند را ضمیمه کنید که از سوی تضمین کنندۀ(Guarantor) شما امضا شده باشد.
  • پاسپورت سابقۀ شما و یا اسناد سفر که به‌نام باشد.
  • دو قطعه تصویر که برای پاسپورت گرفته می‌شود، در پشت یکی از تصویر‌ها باید مشخصات ذیل نگاشته شده باشد.
  • تصویر گرفته‌گی باید ادرس محل کار خود و نوعیت عکس را بنوسد، می‌توانید که این معلومات را به‌قلم بنوسد و یا بر آن تاپه بزند.
  • ضامن شما باید این اسناد را امضاء نماید و مشابهت بین تصویر نام شما را تایید نماید.

تمام اسناد شما باید به‌زبان‌های انگلیسی و یا فرانسوی باشد؛ اگر به‌زبان‌های دیگر باشد، پس از طریق مرجع‌های رسمی آن را ترجمه کنید.

۴- شما باید یک تن را به‌خاطر ضمانت و دو تن را برای ریفرنس پیدا نماید، برای تضمین کننده و ریفرنس شرایط به گونۀ ذیل بیان شده است.

  • تضمین‌کننده باید اسناد ذیل شمار را امضاء کند.
  • درخواستی شما را باید امضاء کند.
  • باید در پشت تصویر شما امضاء کند.
  • تمام اسناد شما که هویت شما را ثابت می‌کند، باید به‌روی و پشت کاپی آن امضاء کند.
  • شما باید دو تن را در خواستی خود به حیث ریفرنس علاوه کنید.

۵-  فیس درخواستی خود را تحویل نماید، اندازه فیس‌تان به این ارتباط دراد که شما  کدام درخواست را و برای چه مدت پُر می‌نماید پس از همین‌رو اندازۀ فیس به چگونگی درخواستی ارتباط دارد.

  • درخواستی خود را ارسال کنید، برای فرستادن درخواستی خود باید تنها و تنها از Courier و یا هم (e-Mail) کار بگیرید، خدمات سپردن درخواستی به گونۀ حضوری نمی‌باشد.

۷- برای به‌دست آوردن اسناد سفری مدت معین نیست، اکنون ممکن تا ماه‌ها منتظر بمانید؛ زیرا که در بعضی اوقات تعداد مراجعین بیشتر می‌باشد و معمولاً به‌دست آوردن اسناد زمان‌گیر می‌باشد.

شرایط تضمین کننده:

برای دریافت نمودن اسناد سفری شما تنها  برای یک تضمین کننده نیاز دارید، این تضمین‌کننده باید از خانوادۀ شما نباشد و بر شرایط ذیل برابر باشد.

  • باید در کانادا زندگی بکند.
  • تبع کانادا و یا هم باشندۀ دایمی کشور کانادا باشد.
  • باید قابل دسترس باشد، تا درخواستی شما را تایید کند.
  • کم‌ازکم باید به‌شما شناخت شش‌ماه داشته باشد.
  • باید طوری مسلک و وظیفۀ داشته باشد که.
  • با ادارات محلی ثبت و راجستر باشد و جواز داشته باشد.
  • باید همین اکنون نیز در همینجا وظیفۀ داشته باشد.

اگر شما برابر بر این شرایط تضمین کننده را دریافت کرده نمی‌توانید، پس یک راه دیگر هم است، آن اینکه:

۱- فورم Statutory Declaration in Lieu of Guarantor form پُر کنید.

۲- طوری کس  را دریافت کنید که از شما سوگند بگیرد و او فورم را امضاء کند در این صورت لازمی نیست که این شخص با شما شناخت سابقه داشته باشد.

دو تن به حیث ریفرنس:

شما باید دو تن را به عنوان ریفرنس در درخواستی‎‌تان اضافه کنید. این افراد باید شرایط ذیل را داشته باشند.

۱- عمر آنان ۱۸ سال و یا بیش از ۱۸ سال باشد.

۲- حداقل با شما شناخت شش ماهه داشته باشند.

۳- زمانیکه شما آنان را به عنوان ریفرنس در درخواستی‌تان اضافه می‌کنید باید موافقۀ آنان را گرفته باشید.

یادآوری: زمانیکه درخواستی شما به تاخیر می‌افتد، بسیاری اوقات کسانی را که شما به عنوان ریفرنس ذکر کردید قابل دسترس نمی‌باشند؛ به همین دلیل ادارۀ مربوطه با آنان تماس می‌گیرد که شما به عنوان ریفرنس ذکر کردید. پس برای روبه رو شدن با این حالت خود را مطمین کنید افرادی که در ریفرنس اضافه کردید قابل دسترسی اند و اگر ادارۀ مربوطه با آنان تماس بگیرد، به موقع پاسخ خواهند داد.

نتیجه:

اسم اسناد سفر برای مهاجرین در کانادا «Refugee Travel Document» است و مخفف آن (RTD) است. این اسناد به کسانی داده می‌شود که درخواستی پناهنده‌گی آنان در کانادا تایید شده باشد و حالت پناهنده (Status) را بدست آورده باشد. این اسناد در زمان سفر به اندازۀ پاسپورت اعتبار دارد و با داشتن ویزه به هر نقطه جهان سفر کرده می‌تواند. اما دارندۀ این اسناد فقط توسط این اسناد نمی‌تواند به کشورش و یا کشور دیگری که برای او در آن‌جا خطر وجود دارد سفر کند. اگر دارندۀ این اسناد به کشورش سفر کند پس درخواست پناهنده‌گی او در کانادا با خطر روبه‌رو خواهد شد و حتی امکان دارد که دولت کانادا تایید پناهنده‌گی و یا کارت بود و باش دایمی را از نزد او پس بگیرد.

افرادی که حالت «Conventional Refugee » و یا حالت (Protected Persons) را دارد، و یا هم افرادی که کارت تاییدی بود و باش دایمی (Confirmation of Permanent residence ) را بدست آورده‌اند، آنان می‌توانند که برای Refugee Travel Document درخواستی خود را تکمیل کنند. اما کسانی که کارت دایمی بود و باش کانادا (PR Card) را داشته باشند آنان باید برای سفرکردن درخواست Certificate of Identity را بکنند. چنانچه در پروسۀ درخواستی گرفتن این اسناد علاوه بر پُرکردن فورم و جمع‌آوری اسناد مهم باید یک تن را به عنوان تضمین کننده و دو تن را بع عنوان ریفرنس درج کنند. این افراد باید همۀ آن شرایط را داشته باشد که در فوق در بخش سپردن درخواستی نقطه به نقطه تشریح شده‌است.

مأخذ:

Citizenship and Immigration Canada. Refugee Travel Document. Retrieved from http://www.cic.gc.ca/english/information/applications/travel.asp

Immigration, Refugees and Citizenship Canada. Protected persons and refugee travel documents. Retrieved from https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/refugees/claim-protection-inside-canada/after-apply/refugee-travel-document.html

Immigration, Refugees and Citizenship Canada. Refugee Travel Document: Application guide. Retrieved from https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/application/application-forms-guides/guide-5529-refugee-travel-document-application.html

Immigration, Refugees and Citizenship Canada. Types of travel documents for Canadian permanent residents. Retrieved from https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/canadian-passports/travel-documents-permanent-residents/types-travel-documents-permanent-residents.html

Liew, J. (2019). The Refugee Travel Document: A Travel Document for Convention Refugees in Canada. Journal of Immigration, Asylum, and Nationality Law, 33(2), 172-190.

Orbach, M. (2018). Flight without a Passport: The Right to Travel and the Refugee Travel Document. Columbia Human Rights Law Review, 50(3), 687-723.

 

 

 

 

 

 

 

 

Views: 45

dulce report hentai hentaidl.net hentai moonlight lady
بوس ممثلين mainasiantube.com افلام سكس اعتصاب
xvedios india porn-storage.com indian aunty mms scandal
نيك تخان onyxarabians.com افلام سكس اغتصاب حقيقى
ranjeeta actress indianassfuck.com shemalexnxx
www.hollywood actress sex fuckable.mobi sunny leone first sex
gujrat sexy video tubozavr.com ultradonkey
buluflim 3porn.info xxx exotic videos
بزاز فنانات مصريات fatsporn.org نيك عربي
xnxx vdieo 2beeg.me mms sex site
saamy tamil movie nimila.net indian model fucked
افلام مصريه سكس arabicpornmovies.com قصص بنات نيك
telugu sex .com redwap.me sex video school
hindi sexi chudai orgypornvids.com indiyn sex vidio
tamilnudevideos fuckmomtube.net 7starhd.mobi